Standardy Monit24.pl działania stron internetowych
(SDS - Standard Działania Stron Monit24.pl)
Analitycy Monit24.pl podpierając się doświadczeniem w badaniu dostępności i szybkości działania stron, a także innowacyjną metodą Monitoringu Wertykalnego przygotowali tabelę standardów działania stron WWW (portali i aplikacji SaaS). Założenia użyte podczas przygotowywania standardów opierają się na wcześniejszych wyliczeniach przeprowadzonych na potrzeby badania dostępności i czasu odpowiedzi serwerów kilkudziesięciu stron korporacyjnych biorących udział w konkursie Złota Strona Emitenta. W obydwu ostatnich edycjach ZSE 2008 i ZSE 2009 System Monit24.pl uczestniczył w charakterze arbitra przy badaniu czasu odpowiedzi badanych stron i ich dostępności (service Level). Specjaliści z Monit24.pl jako członkowie jury byli odpowiedzialni za opracowanie standardów oceny w tych 2 kategoriach. Wszystkie te działownia doprowadziły do przygotowania oficjalnej tabeli standardów Monit24.pl w zakresie szybkości działania stron oraz niezawodności działania.
Skala punktacji SDS
Badany system webowy może uzyskać maksymalnie 20 punktów w kontekście 2 kryteriów oceny: dostępności serwisu oraz czasu realizacji żądania:
Kryterium oceny: czas realizacji żądania
Czas w jakim ładuje się strona internetowa ma duże znaczenie dla jej użyteczności. Badania różnych instytucji podają różne maksymalne czasy w jakich strona powinna się załadować, aby użytkownik nie odczuwał dyskomfortu lub wręcz nie zrezygnował z dalszego oczekiwania. Czasy te w/g różnych źródeł wahają się od 3 do 10 sekund. Mierzenie końcowego rezultatu nie jest jednak rzeczą trywialną. Na czas otwarcia strony u danego użytkownika wpływa wiele czynników, począwszy od rozwiązania nazwy DNS strony, poprzez realny czas realizacji żądania przez serwer do szybkości łącza jakim dysponuje zarówno operator hostingowy jak i użytkownik, czy też rodzaju przeglądarki i klasy komputera użytkownika końcowego. W badaniu przeprowadzonym przez system Monit24 na potrzeby II etapu konkursu ZSE skupiono się na tych aspektach ładowania się strony, na które ma wpływ bezpośrednio operator hostingowy a co za tym idzie również właściciel strony. Przeprowadzone testy obejmowały czas jaki jest potrzebny na proces realizacji żądania przez serwer WWW, rozpoczynając od zapytania DNS, poprzez nawiązanie połączenia, czas reakcji serwera i czas realizacji żądania. Cały ten proces jest główną składową efektu końcowego, czyli szybkości ładowania się strony. Kryterium to zaczyna być coraz bardziej doceniane i brane pod uwagę w świecie usability, o czym może świadczyć wprowadzenie przez Google takiego kryterium w swoich narzędziach webowych w ubiegłym roku.
Punktacja czasu realizacji żądania:Szybkość odpowiedzi serwera [ms]
Punkty
od
do
0
100
10
100
150
9
150
200
8
200
250
7
250
350
6
350
500
5
500
750
4
750
1000
3
1000
2000
2
2000
3000
1
> 3000
0
Kryterium oceny: dostępność strony
Dostępność strony internetowej jest czynnikiem krytycznym studium usability. Jest to podstawa na której opierają się dalsze analizy użyteczności strony. Obecnym standardem wyznaczanym przez profesjonalnych usługodawców hostingowych jest poziom dostępności usługi rzędu 99,90% w skali roku. Taka dostępność (Service Level) gwarantuje, że strona w najgorszym wypadku będzie niedostępna przez ok. 7 godzin w skali roku, co oznacza czas przestoju średnio ok. 35 minut w miesiącu. Wyższe SLA (Service Level Agreement) podpisują z klientami providerzy hostingu zarządzanego. Dla takich operatorów umowa gwarancji dostępności SLA może osiągnąć nawet poziom 99,995% czy niekiedy 99,999% (tzw. pięć dziewiątek) gwarantując dostępność z możliwymi przestojami (planowanymi i nieplanowanymi) na poziomie odpowiednio: 26 i 5 minut w skali roku (130 i 25 sekund miesięcznie). Aby zobrazować krytyczność problemu dostępności stron i innych usług internetowych, można przytoczyć wyniki badań Creative Networks, które wskazują że niedostępność stron internetowych kosztuje średniej wielkości firmę w Europie nawet 132 tyś. Euro. Z drugiej strony, analizy przeprowadzone przez Monit24.pl w ubiegłym roku wykonane na próbie 578 serwisów średnich i dużych przedsiębiorstw wykazują, że w skali miesiąca problemy z dostępnością ma aż 95% badanych firm, a awaria dłuższa niż 10 minut dotyka ok. 43% firm.
Punktacja dostępności:
-
Poziom SL [%]
Punkty
Przestój w skali miesiąca w minutach
od
do
99.997
100
10
0 - 1
99.993
99.997
9
1 – 3
99.988
99.993
8
3 - 5
99.970
99.988
7
5 - 10
99.96
99.97
6
10 - 15
99.93
99.96
5
15 - 30
99.89
99.93
4
30 - 45
99.86
99.89
3
45 – 60
99.79
99.86
2
60 – 90
99.72
99.79
1
90 – 120
< 99.72
0
> 120
Certyfikacja SDS Monit24.pl
Monit24.pl oferuje certyfikację SDS Monit24.pl kierowaną głównie do operatorów hostingowych, lecz równie ważną dla ich klientów. Zarówno jedni i drudzy mają możliwość otrzymania rzetelnych informacji dotyczących działania badanych systemów i klasyfikacji w skali SDS. Największy rating, 20 punktów uzyskują operatorzy którzy w kontekście Service Level oraz czasu reakcji serwerów otrzymają maksymalną ilość punktów, przy czym badanie musi być przeprowadzone na minimum 75% usług klientów operatora przez termin minimum 3 miesięcy. Pierwsze prognozy dotyczące certyfikacji dostępne są już w miesiąc po objęciu badaniem systemów webowych.
Aby dowiedzieć się więcej w temacie uzyskania certyfikacji SDS 2010 prosimy o kontakt:
sds2010@monit24.pl lub bezpośrednio telefonicznie: +48 500 170 232.