Błąd Not Found, znany lepiej pod liczbowym oznaczeniem 404 jest bodajże najczęstszym awaryjnym kodem odpowiedzi http, z którą internauci mają do czynienia. Jego pojawienie się potwierdza poprawność komunikacji z serwerem (nie ma mowy o awarii serwisu), ale nie może on wyświetlić żądanej strony.


Na przestrzeni kilku ostatnich lat obserwujemy znaczną zmianę podejścia do tego szczególnego błędu, które zamieniło suchy komunikat w atrakcyjną graficznie stronę, wyróżniającą się często dowcipnym przekazem. Doszło do tego, że projektanci serwisów przykładają niemałą uwagę do wyglądu strony błędu 404. Pomysły na jej zagospodarowanie są bardzo różne, od wyświetlania słynnych cytatów filmowych przez serwis IMDb, po realizację wspólnej kampanii społecznej fundacji Itaka i portalu Onet, gdzie na stronach błędu 404 wyświetlane były zdjęcia zaginionych osób z przekazem „Strona nie została odnaleziona, ale jeśli nam pomożesz odnajdziemy Ewę, Maćka…”. Kreatywne podejście do błędu 404 może przełożyć się nawet na zainteresowanie mediów, ale co ważniejsze i bardziej prawdopodobne dzięki takiemu podejściu uda nam się uniknąć zdenerwowania użytkownika, który nie odnajduje oczekiwanej strony. Ponadto należy zawrzeć w przygotowanym komunikacie czytelny odnośnik do strony głównej, bądź innej wybranej części serwisu, aby zapobiec opuszczeniu witryny przez użytkownika.


Jeżeli chodzi o błąd 404  samo przygotowanie odpowiedniej strony to nie wszystko. Oczywiście wyświetlenie ciekawej strony Not Found może spotkać się z zainteresowaniem, ale pamiętajmy, że to mimo wszystko błąd i powinniśmy go unikać za wszelką cenę. Współczynnik opuszczeń strony po trafieniu na błąd 404 sięga nawet 80%. Aby temu zapobiegać należy na bieżąco monitorować stronę błędu i podmieniać niedziałające linki na prawidłowe, bądź tworzyć odpowiednie przekserowania.