2014
04
Jun
Od 13 czerwca 2014 r. obowiązywać będzie Nowa Dyrektywa Konsumencka. Przyjęcie ND, wymusza na całej branży eCommerce przeanalizowania swojego dotychczasowego modelu biznesowego. Ponieważ od tego dnia, obowiązywać będą nowe przepisy, które narzucają wprowadzenie pewnych zmian w działalności sklepów internetowych i wszystkich firm bazujących na umowach zawartych na odległość. Musimy tutaj pamiętać, że każda zmiana, nawet ta niewielka, zawsze wiąże się z kosztami.
Nowa Dyrektywa ma na celu ujednolicenie przepisów i zagwarantowanie podobnych warunków konkurencji dla wszystkich przedsiębiorców z całej Unii Europejskiej.
Jak ten efekt wpłynie na Polskich przedsiębiorców i konsumentów, na pewno przekonamy się już niebawem.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany związane z wprowadzeniem Nowej Dyrektywy:
- Eliminacja ukrytych opłat i kosztów
- Zwiększona przejrzystość cenowa
- Zakaz wprowadzania na stronach internetowych zaznaczonych z góry pól wyboru
- Czternaście dni na zmianę decyzji o zakupie
- Lepsze prawo do uzyskania zwrotu pieniędzy przez konsumenta
- Obowiązek zamieszczenia na stronie wzoru formularza odstąpienia od umowy
- Dyrektywa znosi wszelkiego rodzaju dopłaty za korzystanie z kart kredytowych i telefonicznych numerów oferujących pomoc
- Przejrzyste i jasne informacje odnośnie tego, kto płaci za zwrot towarów
- Lepsza ochrona konsulenta w związku z produktami cyfrowymi
Wprowadzenie Nowej Dyrektywy w efekcie przyczynić się może tylko do zwiększenia kosztów działalności eBiznesów. Czas pokaże czy przyczyni się również do zwiększenia sprzedaży i rozszerzenia rynku sprzedaży na całą Unię Europejską. Jedno jest pewne, koszty rosną. Powstaje pytanie czy przedsiębiorcy zrzucą te koszty na konsumentów poprzez podwyższenie cen towarów czy może poszukają oszczędności w innym miejscu. Pierwsza opcja ewidentnie przyczyni się to do spadku konkurencyjności sklepów internetowych w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi. W drugim przypadku wprowadzenie dyrektywy na pewno zrobi spustoszenie wśród przedsiębiorców.
Już teraz możemy przypuszczać jak zareaguje na to Polski eHandel.
Dyrektywa opublikowana w Dz. U. UE L 304/64