Od 13 czerwca 2014 r. obowiązywać będzie Nowa Dyrektywa Konsumencka. Przyjęcie ND, wymusza na całej branży eCommerce przeanalizowania swojego dotychczasowego modelu biznesowego. Ponieważ od tego dnia, obowiązywać będą nowe przepisy, które narzucają wprowadzenie pewnych zmian w działalności sklepów internetowych i wszystkich firm bazujących na umowach zawartych na odległość. Musimy tutaj pamiętać, że każda zmiana, nawet ta niewielka, zawsze wiąże się z kosztami. 

Nowa Dyrektywa ma na celu ujednolicenie przepisów i zagwarantowanie podobnych warunków konkurencji dla wszystkich przedsiębiorców z całej Unii Europejskiej. 
Jak ten efekt wpłynie na Polskich przedsiębiorców i konsumentów, na pewno przekonamy się już niebawem.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany związane z wprowadzeniem Nowej Dyrektywy:

  • Eliminacja ukrytych opłat i kosztów
Wprowadzenie ND zapewni większą ochronę konsumentów przed tzw.  „pułapkami cenowymi”, ponieważ wprowadza obowiązek informowania konsumentów o wszystkich opłatach (kosztach) jeszcze przed złożeniem zamówienia.

  • Zwiększona przejrzystość cenowa
Wprowadza obowiązek na przedsiębiorcach informowanie o wszystkich kosztach w sposób przejrzysty i zrozumiały dla konsumentów jeszcze przed złożeniem zamówienia.

  • Zakaz wprowadzania na stronach internetowych zaznaczonych z góry pól wyboru
Zniknie dotychczas stosowana praktyka „usprawniająca/ułatwiająca”, gdzie z automatu zaznaczone były niektóre lub wszystkie pola za konsumentów np. podczas rejestracji.

  • Czternaście dni na zmianę decyzji o zakupie 
Wydłuża się czas na zmianę decyzji o zakupie, dodatkowo będzie on obecnie liczny od momentu otrzymania towaru przez konsumenta, a nie od momentu złożenia przez niego zamówienia.

  • Lepsze prawo do uzyskania zwrotu pieniędzy przez konsumenta
ND narzuca termin - 14 dni,  na zwrot pieniędzy Klientowi za zwrócony towar, dodatkowo zwrot obejmuje również koszty dostawy. To na Handlowcy od teraz spoczywać będzie ryzyko uszkodzenia towaru w transporcie.

  • Obowiązek zamieszczenia na stronie wzoru formularza odstąpienia od umowy
Nie wymagany do tej pory.

  • Dyrektywa znosi wszelkiego rodzaju dopłaty za korzystanie z kart kredytowych i telefonicznych numerów oferujących pomoc
ND wprowadza zakaz obciążania konsumentów wyższą opłatą niż rzeczywistą kwotą poniesioną przez Handlowców, jeśli np. użyją oni karty kredytowej, lub skorzystają z linii telefonicznej (infolinii) oferującej pomoc.

  • Przejrzyste i jasne informacje odnośnie tego, kto płaci za zwrot towarów
Konsument musi być poinformowany kto płaci za zwrot towarów po ewentualnym odstąpieniu od umowy, w przeciwnym wypadku koszty ponosi przedsiębiorca.

  • Lepsza ochrona konsulenta w związku z produktami cyfrowymi
ND wprowadza obowiązek zamieszczenia przejrzystej informacji dotyczących cyfrowej zawartości produktu/usługi, w tym dotyczące zgodności ze sprzętem i z oprogramowaniem oraz dotyczące zastosowania wszelkich technicznych środków ochronnych, np. ograniczone prawa do kopiowania zawartości.


Wprowadzenie Nowej Dyrektywy w efekcie przyczynić się może tylko do zwiększenia kosztów działalności eBiznesów. Czas pokaże czy przyczyni się również do zwiększenia sprzedaży i rozszerzenia rynku sprzedaży na całą Unię Europejską. Jedno jest pewne, koszty rosną. Powstaje pytanie czy przedsiębiorcy zrzucą te koszty na konsumentów poprzez podwyższenie cen towarów czy może poszukają oszczędności w innym miejscu. Pierwsza opcja ewidentnie przyczyni się to do spadku konkurencyjności sklepów internetowych w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi. W drugim przypadku wprowadzenie dyrektywy na pewno zrobi spustoszenie wśród przedsiębiorców. 
Już teraz możemy przypuszczać jak zareaguje na to Polski eHandel.

Dyrektywa opublikowana w Dz. U. UE L 304/64